Gra planszowa – wygrana w konkursie Kreatywnie w domu & EPIDEIXIS

I miejsce w kreatywnym konkursie

projektujemy grę

z blogiem Kreatywnie w domu & EPIDEIXIS

Mamy I miejsce!!! 

HURRA 🙂

Mieliśmy zaszczyt brać udział w konkursie organizowanym przez Kreatywnie w domu. Zabawa polegała na wymyśleniu i zaprojektowaniu innowacyjnej gry/zabawki dla dzieci. Bardzo nam się pomysł spodobał, pokombinowaliśmy i oto nasze dzieło;) Prawie idealny ojciec się również zapalił do pracy, więc motywowaliśmy się nawzajem do wymyślania coraz to śmielszych pomysłów. Idei było kilka niemniej jednak trzeba było mierzyć siły na zamiary…rozejrzeliśmy się po mieszkaniu, co mamy dostępne i przystąpiliśmy do działania. 
Do stworzenia naszej gry wykorzystaliśmy:
  • plastikowe nakrętki;
  • karton;
  • drewniane klocki;
  • kostkę do gry;
  • taśmę dwustronną;
Cel gry:  

I.                   
Wariant: celem gry jest jak najszybsze przejście
planszy i ułożenie jak najwyższej wieży z klocków wylosowanych za poprawną
odpowiedź na pytanie/rozwiązanie zadania;
II.                 
Wariant: celem gry jest ułożenie klocków wg
wzoru na wylosowanej planszy na początku gry;
Zasady gry
I.                   
Wariant:
Gracz rozpoczyna grę z punktu „start” i porusza się po
planszy pionkiem tyle oczek ile wskaże mu kostka.  Zatrzymując się na czerwonym polu losuje
jakieś zadanie/zagadkę za poprawną odpowiedź ma możliwość wylosowanie sobie
jednego klocka. Stając na niebieskim polu dostaje możliwość gratisowego
wylosowania klocka, natomiast żółte pola to możliwość wymiany jednego klocka na
inny(wg uznania gracza).  Ten, kto po
drodze rozwiąże wszystkie swoje wylosowane zagadki i uzbiera największą ilość klocków
budując z nich najwyższą wieżę/dom/pojazd (wg ustalonej wcześniej koncepcji z
graczami) wygrywa.
Ten wariant przeznaczony jest naszym zdaniem dla
młodszych graczy, ma na celu ćwiczyć precyzje układania, umiejętność logicznego
myślenia, spostrzegawczość, przewidywalność.
II.                 
Wariant:
Gracze rozpoczynają rozgrywkę od wylosowania pierwszej
karty z kombinacją klocków do ułożenia. Poruszają się po planszy o tyle oczek
ile wskaże im kostka. Po drodze rozwiązują zadania/zagadki, za rozwiązanie,
których losują klocek. Stając na niebieskim polu mogą wylosować bonusowy
klocek, natomiast na żółtym mogą podmienić klocek nie pasujący do ich
kombinacji na inny. W tym wariancie gry gracz musi wykazać się skupieniem,
sprytem i umiejętnością przewidywania podczas losowania. Po kształcie
dotykanych klocków w woreczku musi rozpoznać jaki kształt klocka jest mu
potrzebny by ułożyć swój obrazek prawidłowo. Gdy gracz ułoży obrazek z
pierwszej karty, losuje następną i tak aż do dotarcia na metę. Rozgrywkę
wygrywa ten, który stając na mecie ułożył najwięcej budowli z wylosowanych kart
zadań.
Wariant gry jest naszym zdaniem dla starszych dzieci, które
potrafią skupić większą uwagę na zadaniu do wykonaniu, spostrzegawczość,
zwinność.
Spis zadań i zagadek:
Jest to subiektywna lista zadań i zagadek, które
wykonałby nasz 2,5-letni syn. Listę można modyfikować i dostosowywać
odpowiednio  wg wieku i
wiedzy/umiejętności potencjalnych graczy. Można skupić się na konkretnych
kategoriach zadań(np. emocje, litery, matematyka, książki-bajki, zadania
sprawnościowe, fauna i flora) – wg upodobań graczy.
Podobnie modyfikacjom mogą podlegać karty budowli z
klocków, w zależności od umiejętności i zdolności skupienia graczy.
1
Jaki odgłos wydaje z siebie krowa?
2
Jaki odgłos wydaje z siebie świnka?
3
Kto daje mleko?
4
Skąd w sklepach są jajka?
5
Jaki dźwięk wydaje pszczoła?
6
Co produkują pszczoły?
7
Pokaż jak kotek pije mleczko.
8
Potrafisz warczeć jak bardzo groźny pies? Pokaż
nam to.
9
Zaprezentuj w jaki sposób porusza się wąż.
1
Pokaż jak porusza się pies.
    Pokaż jak skacze świnka.
  Zrób 3 przysiady.
  
3 razy podskocz na jednej nodze.
  
Zrób 2 pajacyki.
1
Znajdź dwa przedmioty w kolorze czerwonym.
  Jakiego koloru jest trawa?
1
Jakiego koloru jest słońce?
1
Znajdź coś niebieskiego.
1Znajdź 2 przedmioty w kolorze czarnym.
2Pokaż złość.
2Pokaż zdziwienie.
2Pokaż smutek.
2
Pokaż radość.
2
Kiedy z liście spadają z drzew? Jaka to pora
roku?
2
Kiedy kwitną kwiaty? Jaka to pora roku?
2
Kiedy pada śnieg? Jaka to pora roku?
Potencjał edukacyjny zawarty w
grze
:
  • Ćwiczymy obszar językowy i komunikacyjny –
    rozwiązywanie zagadek i zadań;
  • Ćwiczymy obszar matematyczny i logicznego
    myślenia – kojarzenie liczb i wyrażeń ilościowych; porównywanie różnic i podobieństw,
    łączenie i ustalanie zbiorów;
  • Ćwiczymy obszar zapamiętywania i ćwiczenia uwagi
    – obserwacja, analizowanie, koncentracja;
  • Ćwiczymy obszar otaczającego nas świata –
    rozróżnianie kształtów i kolorów, zapoznanie z naturą, zwierzętami, naszym
    otoczeniem;
  • Ćwiczymy obszar czasoprzestrzenny – trasy i
    labirynty, kierunki prawo/lewo, następstwo czasu(najpierw ten klocek, później
    inny), cykle czasowe;
  • Ćwiczymy obszar psychomotoryczny – ćwiczymy
    umiejętności zmysłowo – percepcyjne, precyzyjną manualność, kontrolowanie ruchu
    ciała;
  •   Ćwiczymy obszar emocjonalny – ćwiczymy wyrażanie
    uczuć i emocji, umiejętność uczestnictwa w grze sytuacyjnej, odnoszenia się do
    innych i przestrzegania reguł, angażowanie się w dążenie do osiągnięcia
    zamierzonego celu.
Pierwszy tester w akcji

4 thoughts to “Gra planszowa – wygrana w konkursie Kreatywnie w domu & EPIDEIXIS”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.